Plaatje met de tekst 'Succes, go get it'. Artikel over Tips & tricks van DAG: succesvol ondernemen

Hoe word ik succesvol als ondernemer?

Je bent al een tijdje aan het ondernemen en het gaat goed. Toch twijfel je of het beter kan. En natuurlijk, het kan altijd beter! Alleen hoe? Dutch Assets Group kijkt dagelijks achter de schermen bij tientallen ondernemers. Deze kennis willen we optimaal benutten en daarom hebben wij een top 10 samengesteld met keypoints wat een ondernemer succesvol maakt. Word jij de beste ondernemer in jouw branche? Met deze tien tips ligt het voor het grijpen. Succes!

1. Kies de klant die bij je past

Ga nooit met een klant in zee puur omdat je de omzet nodig hebt of omwille van je relatie. Klanten voelen en ruiken het als jij hen heel graag wilt. En als jij de klant wilt omdat je het geld nodig hebt en niet primair omdat je die klant goed kan helpen, dan gaat het mis. De klant gaat onderhandelen, eisen stellen. En jij blijft JA zeggen, omdat je bang bent dat de klant anders niet met jou in zee gaat.
Het gevolg is dat al je tijd en energie uitgaat naar die ene klant. Een klant die je leegzuigt en ervoor zorgt dat jij allesbehalve goed presteert. Als ondernemer geven we de meeste aandacht en tijd aan klanten die zeuren of ontevreden zijn. De klant die daarentegen blij is met je product en/of dienst krijgt in verhouding veel minder aandacht.
Stel je eens voor dat je een NEE aan deze vervelende klant verkoopt of de opdracht teruggeeft bij een bestaande klant? Hoeveel tijd en energie zou je dan overhouden voor je allerbeste klanten? Je rendement op de prettige klant is namelijk veel hoger en door je goede service gaat de klant praten over je bedrijf. Dit kan resulteren in meer klanten of je hebt wellicht kans op een aanvullende opdracht vanuit dezelfde klant. Dus heb het lef en zeg NEE tegen de klant die niet bij je past. Je beste klanten zijn de klanten die dankbaar zijn voor de stappen die je met ze zet. Ze kosten geen energie, maar geven het juist.

2. Gedraag je zoals jouw ideale klant zich zou gedragen

– Wil je dat jouw klanten hoge prijzen betalen? Betaal dan zelf ook hoge prijzen.
– Wil je dat jouw klanten investeren? Durf dan zelf ook te investeren.
– Wil je dat jouw klanten minder twijfelen en sneller JA zeggen? Zeg dan zelf ook sneller JA.
– Wil je dat jouw klanten dankbaar en tevreden zijn? Wees dan zelf ook dankbaar en tevreden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen onbewust kiezen voor gelijkgestemden. Je hebt de beste klik met mensen die hetzelfde denken als jij. Dus als je zelf moeite hebt met investeren, zul je klanten aantrekken die ook niet willen investeren. En als je zelf veel investeert en hoge prijzen betaalt, zul je gelijkgestemden hierdoor aantrekken.
Mensen zijn net apen, we apen graag alles na. Heb je je ooit afgevraagd waarom je moet gapen als je iemand anders ziet gapen? Als er een begint tijdens de vergadering, doet iedereen na een tijdje mee. Onze hersenen kopiëren onbewust het gedrag van anderen. Zo simpel is het: gedraag je als je ideale klant zich zou gedragen en je trekt je ideale klanten vanzelf aan.

3. Kies voor het allerbeste

Wil je snel groeien als ondernemer? Je kop boven het maaiveld uitsteken? Je onderscheiden van de massa? Dat kan heel eenvoudig door te kiezen voor het allerbeste: de allerbeste adviseurs, want die hebben de meeste ervaring om je verder te helpen; het allerbeste personeel dat gelooft in je onderneming; en de allerbeste coaches die al veel ondernemers hebben helpen groeien.
Sluit je aan bij de beste masterminds. Kies de teachers die veel verder zijn dan jij en in de markt tot de besten behoren. Kies iemand die je uitdaagt. Die jou grootser kan laten denken. En omring je door mensen die je prikkelen, uitdagen en motiveren.
Als je in je business wilt verdubbelen, kies dan een adviseur of coach die zelf ook verdubbelt. Kies iemand die innovatief is.

4. Investeer in het beste netwerk

Ga je naar borrels en congressen omdat ze gratis of goedkoop zijn? Wees je ervan bewust dat je daar ondernemers tegenkomt die zelf ook voor goedkoop kiezen. Kom je op congressen waar je flink voor in je buidel moet tasten, kom je er ondernemers tegen die bereid zijn om te betalen voor kwaliteit. Een adviseur die zichzelf goedkoop verkoop denkt beperkt, dus wat verwacht je van zijn advies? Zijn advies kan goed zijn en wie weet heeft je onderneming er baat bij, maar of je tot de besten gaat behoren…
Als je investeert in het beste zal je ook gaan streven naar het beste. Je gaat wegen zien die je eerst niet zag en je gaat plannen maken die je eerst niet kon bedenken. Door naar de beste netwerkbijeenkomsten te gaan zullen er gelijkgestemden op je pad komen, zullen zij ook weer nieuwe mensen brengen en zo kom je in een positieve spiraal.

5. Ga nooit voor middelmatig

De gemiddelde mens kiest automatisch voor middelmatigheid. Het zit in ons systeem om te doen wat het gros van de mensheid doet.
– Schatrijk worden? Waarom zou je?
– Het allerbeste leven leiden? Je leven is al mooi genoeg!
– De allerbeste in je vak worden? Wie ben jij om dat te zeggen?
Je zult echter zien dat als je wel naar hogere doelen streeft, je ook veel sneller gaat groeien als ondernemer. Als je het lef hebt om alleen maar te kiezen voor de beste adviseur, de grootste voorbeelden en de duurdere trajecten, troef je concurrenten af. Het is wetenschappelijk bewezen dat 90% kiest voor middelmaat en zekerheid. Laat je dus niet tegenhouden door je eigen twijfels of angst. Heb het lef om bij de 10% te horen en je wordt vanzelf succesvol!

6. Omring je door de besten

Beter goed gejat dan slecht zelf uitgevonden! Wees niet bang voor je concurrentie en durf advies te vragen aan je collega ondernemers. Er zijn altijd anderen die al verder zijn met een bedrijf dan jij en die al eerder tegen dezelfde problemen zijn aangelopen, of beter nog, ze al hebben opgelost. Praat met hen over de zaken waar je tegenaan loopt en leer van hen! Als je je omringt met mensen die goed zijn in hun vaak leer je elke keer weer bij. Ook al ondernemen ze in een andere branche, ze lopen vaak tegen vergelijkbare zaken aan. De beste ondernemers zijn niet bang om kennis te delen, dus doe er je voordeel mee.

7. Heb het lef om uit te besteden

Ooit ben je een bedrijf gestart en dat heeft je succes gebracht. Veel ondernemers maken vervolgens de fout te denken dat ze overal goed in zijn of proberen alles zo te doen zoals toen ze net startten. Daardoor zijn ze immers succesvol geworden. Wil je echter de beste worden, heb dan het lef om toe te geven dat je niet de allerbeste kan zijn in alles. Focus je op je core business en kies de beste op ondersteunende gebieden. Weten wanneer je andere experts moet inschakelen kan net zo waardevol zijn als zelf iets vakkundig uitvoeren. Jij bent de beste omdat je dagelijks met je core business bezig bent en zij zijn dat ook!

8. Zie kansen die niemand ziet

Leer kansen te zien die anderen niet zien. Open je ogen waar anderen de ogen sluiten. Zeg JA waar iemand anders NEE zal zeggen. Sta op waar anderen blijven zitten. Wees niet bang, maar moedig. En ga door.
Je zal merken dat er kansen op je pad komen. Kansen die anderen niet eens zullen zien als kans. Dat is een prachtige mogelijkheid tot groei. Sta niet stil. Nooit. Er zit altijd beweging in je werkveld. Als jij het lef hebt om deze te pakken wordt je vanzelf de beste.

9. Om de beste te worden moet je continu investeren

1 adviseur, 1 coachtraject, 1 website… Het is niet genoeg om de allerbeste te worden. Het is een continu proces. Geef nooit op. Ga altijd door. Leer van de fouten die je maakt.
De economie verandert continu. Om je concurrenten voor te zijn moet je blijven investeren. Veel ondernemers investeren alleen in hun bedrijf, maar vergeet niet dat je concurrenten dat ook doen, dus ben je nog steeds net als de rest. Als je daarnaast ook investeert in jezelf, je personeel en erop vertrouwt dat op sommige gebieden anderen beter zijn dan jij, heb je al een streepje voor.

10. Wordt een expert

Zorg dat je klant niet zonder je kan. Of je nu een product of een dienst verkoopt: jij bent de expert, dus straal het ook uit! Klanten kopen graag bij een expert, omdat het hun zekerheid geeft of omdat ze er simpelweg niet zonder kunnen. Als de klant weet dat jij iets beter kan dan zij het zelf kunnen, zijn ze bijna genoodzaakt bij je te kopen en speelt de prijs een minder grote rol. Vaak geldt ook dat omdat jij de expert ergens in bent, je voor de klant goedkoper bent dan wanneer ze het zelf zouden doen. Dus komen de klanten vanzelf!